Adatbányászat az autógumi kereső weboldalról

Mint a cégünk rendszergazdájának, nagyon széleskörű hozzáférésem van a cégünk hálózati forgalmáról – az emberek nem is gondolnák, mennyire tisztán látszik a böngészési adataikból a személyiségük. Az évek során rájöttem milyen érdekes dolgokat lehet megtudni adatbányászat segítségével a hálózati adattárolókon található adatokból. Ezeket persze csak azért tároljuk, hogy kiszűrjük, ha valaki a céges szabályozásnak nem megfelelő oldalakat látogat, de a hosszú munkanapokon néha kedvem támad elemezni az anonim adatokat.

A legérdekesebb statisztikák például arról az autógumi kereső weboldalról érkeznek, amelyet a cég embereinek nagy része használ. Már az is meglepő, hogy van egy ilyen, hisz ez azt mutatja, hogy van egy cég, akinek mindenkit sikerült levennie a lábáról.

Ez utóbbi megérthető persze, az után, hogy ránéztem a weboldalukra, és én is láttam, hogy elég jó termékeket és szolgáltatásokat nyújtanak: lehetőség van például arra, hogy az autónk típusa szerint keressünk autógumit, ami nagyon kellemes funkció lehet a legtöbb itt dolgozó embernek. És az is igaz, hogy szinte mindenhez van megfelelő gumijuk – összes méret, összes autótípus. Ha valaki nem valami extrém ritka dologra fog keresni, itt megtalálja.

A legérdekesebb azonban az, hogy még a keresésekből is kitűnik az, amit az emberekről gondoltam: mindenki új gumikat keres, de sose néz senki utána annak, hogy hogyan kell őket karbantartani. Az autógumi kereső weboldalon pedig az is le van írva érthetően, hogy milyen fontos feladat lenne az autógumik megfelelő gondozása. Az olyan tényezőkre például figyelni kell, hogy megfelelő nyomás legyen a kerékben, ellenkező esetben használat közben folyamatosan romlani fog az állapota, és jóval hamarabb le kell majd cserélni – és ahogy a kereséseket látom, a legtöbben ezt a taktikát folytatják. Valószínűleg arra is kevesen figyelnek, hogy szervizben ellenőriztessék, hogy nem akadtak-e kis kavicsok az abroncs barázdáiba, hogy eltávolítsák, és ne gyengítsék vele a kereküket.

Azt is megfigyeltem az elosztott szerveren található adatbázisban, hogy amikor a legtöbben kerékgumit rendelnek, nem keresnek rá arra, hogy merre van szerviz. Ez persze lehet, hogy azért van, mert mindenkinek van már egy jól bejáratott helye (de akkor mondjuk autógumiból is kéne lennie…), de jobban félek, hogy azért, mert a legtöbben nem ismerik azokat az egyszerű óvintézkedéseket, amiket egy kerékcsere után meg kell tenni.

Alapból, mindenkinek, aki nem hozzáértő, célszerűbb egy műhelyben felszereltetni az új autógumiját, még akkor is, ha házhozszállítással rendelte meg, és sokkal könnyebb lenne csak otthon a kertjében felrakni. Ha pedig ezt is teszi, mert nagyon profinak érzi magát, vannak olyan dolgok, amiket nem tud maga megtenni, mert nincs meg hozzá a felszerelése: ilyen például a kerekek kiegyensúlyozása, ami jellemzően műhelyben, szakember által végzendő feladat. Az olyan kis dolgot, minthogy meghúzzuk a kereket újra egy rövid menetidő után, még könnyen el is felejthető.

Az ilyen adatokat persze nem lenne feltétlenül ilyen alaposan elemeznem, de mivel név nélkül történik az egész, inkább azt tartom a szemem előtt, hogy milyen sokat tanulhatunk belőle: a legtöbb ember csak akkor reagál valamit, ha már megtörtént a probléma, és nem gondolkodik előre. Utána pedig nem tanul a lyukas autógumiból, és nem figyel oda jobban legközelebb se az apró jelekre, hangokra, nehezebb irányításra, ami elárulhatná, hogy valami nincsen rendben. Az ilyen pedig előbb-utóbb akár balesetet is eredményezhet, amit úgy gondolom, hogy a lehető legfontosabb elérkerülni – még akkor is, ha meg kell nézni, hogy mit keresnek az emberek az autógumi kereső weboldalakon, hogy azonosítsuk a problémát.