Az adattárolás és a rendszerezés a lakás eladásánál is nagyon fontos!

Mindig mondtam a szüleimnek, hogy a különböző dokumentumok, számlák, szerződések, tulajdoni lapok rendszerezése mind a papír alapú, mind az elektronikus iratok tekintetében nélkülözhetetlen! De, persze, jártathatom én a számat… A számítógépet már átböngésztem, és a külső adathordozókat is, sehol nem találtam nemhogy PDF-ben, még szkennelt vagy lefotózott állapotban sem, így nekiálltam az eredeti, papír alapú doksit megkeresni – ami a költözés előtti felfordulásban külön öröm volt. A szüleim eladják ugyanis a házukat, tekintve, hogy a gyerekek kirepültek, nekik kettejüknek pedig nincs szükségük ekkora kéglire. És az adásvételi szerződéshez minden megvan, kivéve a tulajdoni lapot és az energetikai tanúsítványt…

Végül egyiket sem sikerült megtalálnom, így nekik van egy körük a földhivatalba, a tulajdoni lap miatt, azt viszont megígértem, elvállaltam, hogy az energetikai tanúsítványt elintézem nekik.

Találtam a neten egy klassz weboldalt, ahol minden ezzel kapcsolatos információt, tudnivalót egy helyen elolvashattam, és a dokumentum kiállítását is lehetett igényelni.

Elsőnek a megrendelés menüpontot vettem górcső alá, hogy lássam, mennyi ideig kell várni rá, mert az adásvétel pontos időpontja szerencsére még nem lett kitűzve. Itt azonnal találtam telefonszámot, e-mail címet és egy űrlapot, melyben név, e-mail cím, telefonszám és az ingatlan címének pontos megadását kérték. Ezt azonnal ki is töltöttem a megfelelő adatokkal, a megjegyzés rovatba még odaírtam a tulajdonos nevét, mert nem tudtam, hogy kell-e.

Ezek után az „árak” menüpontban nagy örömömre az első infó, ami szembejött, az volt, hogy 24 órán belül elkészítik a tanúsítványt! És családi házak esetén szűk 20 ezer forinttól indul az eljárási díj, ami már sokkal jobb, mint amire számítottam.

Gyorsan fel is hívtam édesapámat, hogy megnyugtassam, ezzel a dologgal nem lesz probléma! Persze, jó szokásához híven, nemhogy örült volna a gyors ügyintézésnek, rögtön morogni kezdett, hogy egyáltalán minek ez a hülyeség, hiszen elmondták a vevőnek, hogy 2 éve lett szigetelve a ház, ennyi meg ennyi az átlagos rezsi, fűtési rendszer évente karban volt tartva, papírok igazolják (valahol, a régi szerelmeslevelek és babakori fotóim között, gondolom).

Elmagyaráztam apának, hogy erre azért van szükség, mert nem mindenki feltétlenül olyan becsületes, mint ő. Persze, tapasztalt ingatlanos, csak építkezésben, felújításban jártas személy észreveszi, ha ferdítenek, de ha valaki az első házát, lakását, készül megvenni, azt könnyen átverhetik. Ez azonban egy hivatalos dokumentum, nincs kecmec, tökéletes besorolja az ingatlant abba az energetikai osztályba, amelyikbe való, és ennek a fényében az új tulaj eldöntheti, hogy megelégszik-e ezzel, vagy inkább fejlesztené – napelemekkel, elektromos fűtéssel, szigeteléssel vagy bármi mással.

De apát nem lehetett ennyivel lerendezni. Már fújta is, hogy persze, hamar kész van, aztán rohangálhat a kész papírért a legbelebb belvárosba valami lehetetlen ügyfélfogadási időben és biztos a legnagyobb kánikulában, és akkor még fizet is érte…

Vettem, egy nagy levegőt, és nyugodtan csitítani kezdtem. A dokumentum kérhető elektronikus formában („nekem aztán ne küldjenek semmiféle emilt meg e-postát, nem hiszek én az ilyenekben!!”)… Apa közbeszólását persze meg se hallottam, rendíthetetlenül folytattam tovább, hogy a papír alapú változatot pedig ingyen házhoz szállítják, akár munkahelyre is.

Végre sikerült apába belefojtanom a szót, az összeggel nagyjából ki volt békülve, majd mikor mondtam, hogy számlát is adnak, végképp megnyugodott. Abban maradtunk, hogy elektronikus és papír verziót is kérünk, hogy az új tulajnak minden formában meglegyen a doksi, utóbbit az én címemre szállíttatjuk, és majd én átviszem nekik, amikor kell, addig őrzöm.

Miután letettük a telefont tovább nézelődtem az oldalon, hátha találok még valami hasznos infót.

Kíváncsi voltam az ügyintézés menetére, hogy mi is lesz az e-mail után. A kitöltött űrlap szerint azonnal továbbítják az adatokat a helyi mérnök kolléga irányába, aki felveszi a megrendelővel a kapcsolatot, és egyeztet vele egy időpontot helyszíni felmérésre. Hatalmas respect, hogy a felmérést követően akár 24 órán belül megkaphatjuk az energetikai tanúsítvány dokumentumát, és ezért nem számolnak sürgősségi díjat, ez az alap tempó… Szerencsére mi nem vagyunk elkésve, de akit még ennél is jobban szorít a határidő, annak sms-ben elküldik a hitelesített tanúsítvány azonosítóját, akár 6-12 órán belül. És hogy ez miért fontos? Mert az adásvételi szerződésre ez az azonosító kerül fel, így ha valaki az utolsó pillanatban kap észhez, hogy ez hiányzik az ingatlan eladásához, az sincs túl nagy pácban, mert az ügyvéd ezalapján már el tudja készíteni a dokumentumot.

Közben már csörgött is a telefonom, hívott a mérnök kolléga, hogy mikorra tudunk időpontot egyeztetni a helyszíni felméréshez – a holnap délutánban egyeztünk meg. Kedvesen felhívta a figyelmemet arra, amit egyébként el is olvastam az ügyintézés menete menüpont alatt, hogy szüksége lesz egy dokumentumra, amely igazolja a helyrajzi számot, illetve ha bármilyen alaprajz, tervrajz, építészeti doksi a rendelkezésünkre áll, azt készítsük elő a felmérés idejére.

Úgyhogy holnap délelőtt újra áttúrom az irathalmot anya dolgozószobájában, mert bár egészen biztosan tudom, hogy láttam valahol alaprajzot és metszetet is, a nagy kapkodásban az én fejemből is kiment az átlátható adattárolás fontossága, és fogalmam sincs, hová tettem a papírokat…